فروشگاه های زنجیره ای و گیت فروشگاهی(بخش اول)
نوشته شده توسط : bnbgate

امروز کمی به تاثیرات وجود گیت ضد سرقت فروشگاهی در فروشگاه های زنجیره ای صحبت می کنیم که چگونه دزدگیر فروشگاهیتوانسته آنقدر کار ساز باشد برای کاهش آمار سرقت از این فروشگاه ه ها و همچنین تاثیر دزدگیر لباس در فروشگاه های زنجیره ای برای جلوگیری از سرقت .

اینجا منظور از فروشگاه های زنجیره انواع فروشگاه ها می باشد ولی شاید در این مطلب بیشتر در مورد فروشگاه های زنجیره ای مایحتاج عمومی اشاره و مثال زده شود .

سابقه فروشگاه های زنجیره ای در جهان

تاریخچه تاسیس فروشگاه های بزرگ به قرن 18 میلادی بر میگردد در واقع اولین فروشگاه بزرگ و چند منظوره (یعنی چند نوع صنف در یک فروشگاه واقع باشد ) در سال 1792 توسط شخصی به نام هنری وارتون اسمیت در لندن تاسیس شد پس از آن در حدود 60 سال بعد یعنی در سال 1852 بازرگانی به نام آریستید بوسکیو یک واحد خرده فروشی بزرگ را به نام فروش اجناس خرازی و پارچه ، راه اندازی کرد .در سال 1879 نیز اولین نوع فروشگاه اقلام متنوع (نسل اول سوپر مارکت های امروزی) توسط شخصی به نام وولورث در نیویورک گشایش یافت . پس از آن در سال 1922 یعنی 70 سال بعد در امریکا راه اندازی شد اولین فروشگاه زنجیره ای به نام پاسیفیک آتلانتیک یا توسعه فروشگاه های زنجیره ای در آمریکا به تدریج آن چنان سرعت گرفت که در سال 1929در حدود 22 درصد خرده فروشیها در کشور امریکا ، توسط فروشگاه های زنجیره ای انجام می شد .در سال 1997 بیش از 60 درصد خرده فروشی در آمریکا ، توسط فروشگاه های زنجیره ای انجام می شد که این روند همچنان رو به افزایش می باشد . دلیل اصلی استقبال مشتریان از فروشگاه های زنجیره ای ، تنوع زیاد کالا و یا نوع خدمات آنها نبود ، بلکه دلیل اصلی قیمت های نسبتا پایین کالاها در این فروشگاه ها موجب استقبال مصرف کنندگان شده است به همین دلیل فروشگاه ها زنجیره ای برای حفظ مزیت رقابتی خود یعنی همان قیمت پایین کالا و خدمات ، اقدام به ایجاد انبار ها و شبکه های توزیع و واحدهای بسته بندی نموده اند تا بدین وسیله با یکپارچگی زنجیره تامین کالا ، توان کاهش هزینه ها و افزایش قدرت رقابت در قیمت را داشته باشند . ازعوامل دیگری که باعث موفقیت فروشگاه های زنجیره ای در دنیا شد ، امکان گردش خریداران در فروشگاه و خرید کالاها با دیدن و انتخاب می شود دیگر موضوع انتخاب مکان های مناسب و پر رفت و آمد برای ساخت فروشگاه برای که این روش باعث استقبال از طرف خانواده های متوسط و ضعیف از نظر در آمد باشد در دسترس باشد .

حال کمی به سابقه فروشگاه های زنجیره ای در کشور عزیزمان ایران بپردازیم .

فروشگاه های زنجیره ای در ایران

این روند به ایران و اولین فروشگاه زنجیره ای پس از گذشت 30 سال از اولین فروشگاه امریکا در ایران افتتاح شد یعنی فروشگاه تعاونی مصرف سپه ، در سال 1328 خورشیدی پایه گذاری شد سابقه این فروشگاه باعث شده هنوز برخی از مردم ، فروشگاه های زنجیره ای را به عنوان سپه خطاب کنند این فروشگاه ها در واقع تعاونی های بودند که در ازای بن کالا ، عمدتا کالا های خوراکی را با هزینه نا چیزی به مشتریان عرضه می کردند . اما به دلیل وجود مشکلات فراوان در بخش توزیع کالاها که بیشتر ناشی از وضعیت نابسامان اقتصادی و ساختار نامناسب وسیستم توزیع سنتی بود این فروشگاه ها نتوانستند کمک شایانی به وضغیت توزیع کالا در ایران داشته باشند .

تا آن زمان دولت به صورت مستقیم در بخش احداث فروشگاه های زنجیره ای وارد نشده بود و فروشگاه های موجود ، به ارگان ها سازمان های مختلفی مربوط می شدند که بیشتر برای خدمت رسانی به کارکنان همان نهاد و ارگان و نهاد احداث شده بودند فروشگاه اتکا و قدس ( مربوط به نیروهای مسلح و بنیاد مستضعفین ) که در سالهای 1334 و 1352 احداث شدند از این دست موارد هستند .





:: برچسب‌ها: گیت ضد سرقت ,
:: بازدید از این مطلب : 27
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: